måndag 14 september 2009

Artikel

Så lika men så olika!

I Dalby, strax utanför Lund, bor Gabriel och Beatrice Widmark. Gabriel är 19 år och går tredje året på samhällsprogrammet på Aghardsgymnasiet i Lund. Beatrice är 17 år och går första året på samhällsprogrammet, också på Aghardsgymnasiet. Båda två har datorer, eller vi kanske ska kalla det datoranvändning, som ett stort intresse. Båda två har också ett brinnande intresse för djur. Och så här ser deras liv ut!


När Gabriell var 12 år blev han intresserad av spelet Halo 1 och sedan dess har han varit en flitig spelare.
- Jag fick min egen första dator när jag var 13 år och den fick jag för att jag ockuperade familjens gemensamma dator för mycket, säger Gabriell med ett leende.

Hur mycket tid tillbringar han då framför datorn dagligen?
- Det blir ca fem timmar om dagen på skoldagar. Under helger och lov blir det betydligt fler, ca 10 timmar/dag.

Dessa timmar fördelar han på två olika saker. 60 % av tiden går åt att spela spel. Resterande 40 % av tiden går åt att ladda ner och titta på filmer.
- Mitt favoritspelet är Battlefield 2 som är ett strategispel. Ett annat spel som intresserar mig är Call of duty . Anledningen till att jag gillar dessa är att man får planera och tänka. Det gillar jag!

Gemensamt för båda spelen är att de är baserade på krig och går egentligen ut på att döda så många som möjligt. Jag frågar Gabriel om han har sommarjobbat och får ett leende tillbaka.
- Nä, det har jag inte hunnit med , svarar han. Men eftersom mitt andra intresse är reptiler och jag har egen uppfödning, har jag fått in lite fickpengar på att sälja ödleungar.


….och hans framtid.

Hur ser då Gabriel på sin framtid? Eftersom han är intresserad av historia skulle han kunna tänka sig att bli arkeolog. Men drömjobbet?
-”Ja, det är att recensera datorspel eller att arbeta med reptiler”!



Beatrice dagar ser helt annorlunda ut. Hennes stora intresse är djur och hon har egen häst, hund och en ganska omfattande kaninuppfödning!

Hur ser då Beatrice nätanvändning ut?
- Jag är uppkopplad på nätet ungefär två till tre timmar om dagen under skoldagar, säger hon. Lediga dagar har jag datorn igång fem till sex timmar men då sitter jag inte framför den hela tiden. Hon har chattprogram igång samtidigt som hon gör andra saker. Favoritsidor är MSN, bilddagboken och Facebook.

Beatrice är också duktig på att göra hemsidor. Hon har en egen hemsida, www.freewebs.com/lingonglantanskaningard, där hon marknadsför ocsäljer sina kaninungar. Jag använder nätet till att sälja ungar och hitta avelsdjur och då är http://www.blocket.se/
det bästa stället att annonsera på, fortsätter hon.


….och hennes framtid.
Och hur ser då Beatrice på sin framtid?
– Jag har bara ett mål i sikte. Jag ska bli modell, säger hon med ett stort leende!


Foto Ewa-Mona Håkansson
Beatrice och hennes
häst Bacardi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar