måndag 4 maj 2009

Reklam, reklam, reklam!!!!



Reklamanalys

Bilden ovan föreställer reklam för skor! Mycket raffinerat! Om vi börjar med

Exordium (Väck uppmärksamhet)
Bilden väcker sannerligen uppmärksamhet. Ingen kan undgå att se en del av en kvinnas nakna nederdel, iklädd något som liknar stringtrosor, men har form av ett par flipflopskor. Hela bilden går i vita toner utom precis huden på kvinna som kontrasterar mycket effektfullt mot den i övrigt bleka annonsen.

Narratio (Skapa förtroende)
Bilden är väldigt ren. Kvinnokroppen visar inget opassande och den är till synes helt felfri. ”Stringtrosan” har en exklusiv enkelhet. Man förstår direkt att det handlar om stil och klass.

Proposito (Förslaget/erbjudandet)
Köp dig stil och bli felfri. Tyvärr vet jag inte vilket språk den svarta texten är skriven på men jag tror att det inte har någon betydelse i det här fallet. Budskapet är tydligt i både bild och komposition.

Argumentatio
Huvudargumentet i den här annonsen är den finstilta texten, som är skriven i ganska blek skrift och men elegant typsnitt: Your feet can be sexy too.
Underförstått säger man att fötter är fula men med rätt skor finns det en lösning! OCH som kvinna är det väldigt viktigt att även ha sexiga fötter!!!

Konclutio (Sammanfattning)
Köp skor av detta märket och du kommer att bli både felfri och sexig!

Etos: Tilltalet i den här annonsen är sofistikerat. Den vänder sig till människor med pengar och tid att ta hand om sig själv, eller som finner det väldigt viktigt att ge sken av klass.
Logos: Logiken som används är att det finns en lösning att förvandla fula fötter till fina om men använder rätt produkt/märke.
Patos: Den känsla som väcks är renhet, perfektion, enkel elegans och evig ungdom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar